Kunst.nl Award Grafiek
Kunst.nl reikt dit jaar voor de twaalfde keer de Kunst.nl Award Grafiek - voorheen de BAS Grafiekprijs - uit. Elke Nederlandse of Belgische beroepskunstenaar die zich bezighoudt met een grafische techniek mag hiervoor een prent inzenden. Dit jaar hebben 32 kunstenaars een werk ingezonden. Bij de eerste aanblik op alle ingezonden grafische kunstwerken is het voor de jury duidelijk dat het lastig zal worden 10 werken te selecteren. De prenten zijn veelal van een hoog niveau en door hun diversiteit in stijl en techniek moeilijk met elkaar te vergelijken. Aan de jury de moeilijke taak om de 10 sterkste werken te selecteren.

Juryvoorzitter Judith Konz bedankt haar medejuryleden voor hun oordeel en daagt u uit om na hun deskundig voorwerk uw stem uit te brengen. U bepaalt uiteindelijk welke grafische kunstenaar zich tijdens de uitreiking op 30 november winnaar van de publieksprijs van de Kunst.nl Award Grafiek mag noemen.

Download juryrapport


Stemmen werkt als volgt:
  • Geef uw beoordeling voor één of meerdere werken
  • Uw e-mailadres geldt voor één stem
  • Het kunstwerk met totaal de hoogste beoordeling zal als publiekswinnaar worden gekozen

De door de vakjury genomineerden – in willekeurige volgorde - zijn hieronder te zien.

 
Dirry Blom
“Vuur 3”
Droge naald

Deze prachtige droge naald gravure is zeer zorgvuldig uitgevoerd. Er gebeurt veel in het werk dat een diepe gelaagdheid kent. Op de voorgrond lijkt het zwart van de bomen fluweel, en naarmate je er langer naar kijkt, komt de hitte achter de bomen naar voren door de brandende rode cirkels die de takken van de bomen doorgronden. Het werk heeft iets mystieks en spannends.

 
De heer G. Jonker
“Passanten 1920-1950 I”
Piezografiek

Het is een bijzondere piëzografiek, opgebouwd uit vele lagen en verschillende kleurtonen. De beeltenis is speels en grappig, het laat je zoeken naar de verschillen tussen de twee voorstellingen. En hoe meer verschil je ziet, hoe duidelijker het wordt dat alle details in de beelden verschillen en dat er ontzettend veel te zien is.

 
De heer L. Kaldenbach
“Tweeluik-Dach/Nag”
Hoogdruk

Dit tweeluik spreekt tot de verbeelding. Het is een spannende grafiek waarbij de beeltenis gelijk is, maar door de technische uitvoering en het gebruik van verschillende kleuren, de dag en nacht zichtbaar worden. De lichtbreuk door het werk heen, lijkt naar de horizon te verwijzen en maakt het werk erg sprekend. Tactiel verschillen de werken ook, de zwarte print voelt ruwer aan, de kleurprint is zacht en warm.

 
Deimion van der Sloot
“Nog steeds op zoek naar MH370”
Zeefdruk

Deze zeefdruk is zeer fascinerend, technisch ontzettend knap en vrijwel perfect uitgevoerd. Het - op het oog - ‘simpele’ gebruik van één figuurtje dat steeds roteert en in kleur verschilt, maakt dat het werk horizontale, verticale en circulaire beweging toont. Het kan bijna niet anders dat de kunstenaar dit werk ook wiskundig heeft opgebouwd. Technisch is het kleurverloop bijzonder goed uitgewerkt in de zeefdruk. Het werk communiceert een bepaalde oneindigheid dat goed naar de titel van het werk refereert.

 
Mevrouw N.R. Vonk Rienstra
“Wolkencirkel”
Zeefdruk

Dit werk is knap opgebouwd uit 36 verschillende vlakjes die ieder ook weer kleine werkjes an sich zijn. Als kijker word je zicht naar het vergezicht getrokken, als het ware door een oog of gat heen kijkend. Het kleurgebruik is teer en door het gebruik van rode tinten niet eentonig. De hoedjes die het werk een sterk circulaire beweging geven, zijn een mooie speelse toevoeging.

 
De heer P. Franssen
“Mattemburgh/De Hamert”
Ets

Een heel nieuw beeld van Franssen waarin als eerste opvalt dat hij niet centraal op het papier werkt. Het werk is klassiek in opzet en beeltenis, maar door het loslaten van de centrale kaders en de speelse toevoeging van het “uit beeld lopen” van de bladeren, daagt het uit om te blijven kijken. Ook het contrast in kleur, invalshoek van de beide werken (de ene close up, de ander afstandelijker en met meer ruimte) en beeltenis, maakt het een tijdloos, klassiek en spannend werk.
 *

 
Mevrouw D. van Hal
“Hermanos”
Lino

Direct te zien is dat de drager van deze lino een groot canvas doek is, dat in materiaal en afmeting opvalt. De beeltenis en het materiaal zijn een moderne vertaling van traditionele patronen en stijlen, dat sterk is uitgevoerd. De prachtige afwisseling en herhaling tegelijk, in combinatie met de twee figuren, geven het werk een poëtische meerwaarde. Technisch is het werk sterk, de lijnen zijn strak, de verf is dik en dekkend en dat voor zo’n groot formaat.

 
Mevrouw K. van der Veer
“With teeth”
Ets
 
Dit is een werk dat aanspreekt door de kleur, de - op het oog - eenvoud van de voorstelling en de kunsthistorische traditie waar het zich in schaart: die van de etstechniek. Het werk is prachtig in detail uitgewerkt, mooi afgeslagen (techniek van het etsen) en het gebruik van het zuurtje is subtiel en krachtig gedaan, waardoor er prachtige spoortjes op het werk ontstaan zijn. In de kleur zit een licht toonverschil dat echt bedoeld is door de kunstenaar; het purper gaat over naar het blauw. De afbeelding verschijnt en verdwijnt. Een esthetische moderne ets.

 
H. Veugen
“Slaap zacht”
Litho

Zodra je de titel herhaalt, terwijl je naar dit werk kijkt, dan neemt de verbeelding het over. Het is een charmant, fijn en klein werkje, helemaal ten opzichte van het grote papieren vlak waar het zich in begeeft. Simpel en eenvoudig, maar zeer mooi en technisch goed uitgevoerd. In de eenvoud zit de kracht.

 
Mevrouw M. Kapteijns
“Zes van de zeven bazuinen”
Ets

Deze zeer bijzondere ets lijkt in eerste instantie een verzameling van vijf verschillende beelden. Echter, hoe langer je naar het werk kijkt, hoe sterker het wordt, want alle beelden communiceren met elkaar. Ieder beeld is een verhaal op zichzelf én loopt over naar het volgende beeld, middels techniek zoals diepdruk. Een bijna strip-achtige manier van etsen. Het werk is knap opgezet, laat technische en speelse grapjes zien en het is perfect uitgevoerd.
 *
naam@bedrijf.nl
 
 
 
 
 
  © 2017 Kunst.nl | Business Art Service